Toplam Fiyat Etkisi


Toplam fiyat etkisi :
Malın fiyatında ki değişme sonucu tüketimindeki toplam değişmedir. Bu toplam değişmeye ikame etkisi ve gelir etkisi olmak üzere iki etki sebep olur. Toplam etki fiyat etkisi ikame etkisi ve gelir etkisinin toplamından oluşur. Bu etkileri inceleyecek olursak ;



İkame etkisi : Malın fiyatı değişirse, diğer mallara göre nispi fiyatı da değişir. Yani malın fiyatı azalırsa diğer mallara göre sırf fiyatı azaldığı için daha çok satın alınır.

Örneğin : Çayın fiyatı 1 tl en 0,75 tl ye düşerse, çay tüketimi sırf fiyatı düştüğü için diğerlerine göre daha çok satın alınır.

Gelir etkisi : Malın fiyatı değişirse, tüketicinin reel geliri de değişir. Yani mal ucuzlarsa, tüketicinin reel geliri artacağı için o malı daha çok tercih eder.

Örneğin : 75 lira ile daha önce 1 tl den 75 adet çay içilirken çayın fiyatı, 0,75 lira olduğunda 100 adet çay içebilir. Yani tüketicinin reel geliri 25 çay artmıştır ve sırf reel geliri arttığı için çayı daha çok satın almasıdır.

Bunlara göre size aklınızda kalacağını düşündüğüm pratik bir tablo oluşturdum.


































İkame etkisi

+

Gelir Etkisi

Toplam Etki

Normal Mal

Negatif

+

Negatif

Negatif

Düşük Tipi Mal

Negatif


Pozitif

Negatif

Giffen Tipi Düşük Mal

(Çok düşük mal)

Negatif


Pozitif

Pozitif



Bu tabloya göre;

1. İkame etkisi her zaman negatiftir.Normal malda gelir etkisi negatiftir. Düşük mallarda ise pozitiftiftir
2. Toplam etki kısımlarına baktığımız zaman ise normal mallarda toplam etki negatiftir. Yani talep kanuna uyar. (Normal matematiksel olarak bakın olaya (-)+(-)= (-) dir.)

3. Düşük mallarda ise gelir etkisi pozitif olmasına rağmen toplam etki negatiftir. Yani mal ucuzladığında daha çok satın alınır. 
4. Giffen tipi çok düşük mallarda ise gelir etkisi pozitif, toplam etki de pozitiftir. Yani mal ucuzladığında daha az satın alınır. Mal pahalılaşınca daha çok satın alınır

Yorumlar

En Çok Okunanlar

Kamu Harcamaları ve Kamu Harcamalarına Yönelik Görüşler